Tillbaka till hello monday


Säljare - Är du öppen för  nya perspektiv?

Säljutveckling och Impro. Oslagbart.

Säljutveckling, 

med Impro som 

förhållningssätt 

Säljutveckling grundantaganden - som jag ser det: 

- Du underskattar inte hur det är för någon att verkligen bli lyssnad till och att få vara i kontakt. Du vet att alla vill bli sedda och lyssnade på.

- Som säljare så vet du att det inte handlar om dig. Om ditt företag och om era produkter. Det handlar om kunden. Att vara mer intresserad av andra än en själv. Det är karisma. 

- Du utvecklar hela tiden din kompetens. Läser böcker, går på seminarier, lyssna på bloggar ...kunskap är viktigt och vi blir aldrig fullärda. 

- Som säljare anpassar du din presentation efter kunden. Det finns ingen presentation som är den andre lik.

- Du lyssnar med avsikt att förstå. När du känner att du förstår, då svarar du. Att lyssna är viktigare än att prata.

- Som säljare är du expert och du hjälper kunden att se problem som hon inte visste fanns. 

- Du behöver inte vara perfekt. Var människa. Vi gillar att vara tillsamman med andra människor. 

- Som säljare ställer du frågor som hjälper kunden till nya perspektiv. Kunden blir som din partner och tillsammans finner ni lösningar på kundens problem

- Du försöker inte göra dig märkvärdig. Människor gillar att möta människor. Utan ett påklistrat leende. Var där med ditt hjärta, lyssna.

- Du gör dig inte till. Du gör allt för att vara autentisk och du talar som du brukar tala. Det handlar inte om att säga saker som du vill att kunden ska höra för att bli omtyckt. 

- Som säljare är du ärlig. är det något som du inte klarar av så säger du det.

- Du vet värdet av det som du säljer. Du vet vilka frågor du ska ställa. De sitter i ryggmärgen. Då kan du vara närvarande.

- Du frågar, lyssnar och följer din nyfikenhet. Du gör ditt bästa för att förstå kundens värld.

- Du respekterar kundens tid. Du har förberett dig väl inför mötet. 

- Du planerar och prioriterar din tid och dina aktiviteter.

- Du förstår att i början, då du du utforskar kundens problem och utmaningar, det är då du lägger grunden för att ta hem affären.


Peter Wotz

Country Manager ELKO Sverige

Riktigt bra och professionell. Bra budskap som mottogs med stort gensvar från personal och av organisationen. Rekommenderar Hans och hans program.

Vad kan du förvänta dig?

Utbildningen kommer att lära dig och stärka dina tidigare kunskaper i att:

- Identifiera och förutse kundens unika behov och problem (så att du kan erbjuda en riktigt bra, unik och anpassad lösning för dem)

- Hjälpa kunden att se varför de bör göra en förändring - och varför du är den rätte att hjälpa dem. 

- Få kunden att se dig som en resurs. Du är inte enbart säljare, du är också en expert inom kundens segment. 

- Identifiera problemet som kunde inte visste fanns (där eran lösning är svaret)

- Få en struktur för kortare säljprocesser

- Fastställa och fokusera på det som verkligen betyder något. 

- Lära dig en riktigt bra säljprocess som fungerar i praktiken.

- Att använda dina mest värdefulla resurser i livet. Din tid och din energi.

Vårt samarbete

Vi börjar med att göra klart vilket resultat du vill ha av vårt samarbete. Detta blir vår ledstjärna och hjälper oss att stämma av på vägen. 

Som coach kan jag öppna dörren för nya tankar och idéer, hjälpa dig att lägga upp en plan, ge tips och nya perspektiv. 

Rikard Ranieli

Filialchef Selga

Grymt bra utbildning, bra för alla!!

Jerker Garpengren

Senior Account Manager

Engagerad, närvarande och mycket inspirerande. Varje företag skulle ha en sådan här säljtränare och coach. 

  • Varför improv?
    De bästa säljarna är också de bästa lyssnarna. Konceptet är enkelt: försäljning är ett samtal. Det vet vi, och när vi börjar sälja lär vi oss grunderna:
    - Låt inte det ser ut som att du läser från ett manus
    - Lyssna på kundens behov och svara direkt på de specifika behoven
    - Förutse inte klientens reaktion och anta inte att du vet vad de tänker
    - Lyssna mer än du pratar
    Det här är bra saker att tänka på, men hur blir du en bättre lyssnare?
    Tja, du kan studera konsten i att läsa tankar.
    Eller så kan du ta en improv-klass.

  • Utveckla ditt sätt att kommunicera. Kunden förväntar sig en upplevelse, inte bara ett samtal. Idag förväntar sig kunden att varje samtal är skarpt, övertygande och kortfattat. Varje interaktion måste vara värt tiden. Det handlar om att lyssna aktivt, göra en avancerad behovsanalys och ge kunden nya perspektiv. Du ska visa kunden att du är bra på att kommunicera.
  • Shu ha ri är en term man brukar använda inom japansk kampsport för att beskriva de olika faserna i individens utveckling på kampkonstens väg.  Det handlar om att frigöra sig och hitta sin röst och sin unika stil. Det är många som talar om för oss vad som är bra och vad som inte är bra. Men det är utifrån deras verklighet. Inte din. När vi hittar vår unika röst så slutar vi stämpla in på autopilot. Vi blir mer innovativa, kreativa och närvarande. Vi arbetar intelligentare, eftersom vårt hjärta och medvetande är uppriktigt engagerade i företaget. 
  • Träna dig på att använda dina mest värdefulla resurser i livet. Din tid och din energi. Vi är förlamade av informationsbelastningen och ingenting får den uppmärksamhet som det förtjänar. Det känns inte så bra. Vi rafsar i farten ihop olika sätt att organisera oss, lite av den appen, lite av den kalendern, att göra listor, mål och planer. Vi söker klarhet, riktning, fokus och vi försöker med alla medel att få kontroll över våra liv. Är du beredd på att utmana dina före-ställningar och tankemönster så finns det metoder som hjälper dig att överbrygga dina övertygelser och dina handlingar, så att du kan övergå från att vara passagerare i ditt liv till att bli pilot. 
  • Impro för en naturligare säljstil.  Det är en enorm skillnad på att simulera något och tänka sig hur det kan vara, till att verkligen göra något. När du får säga det som du har läst eller hört, när du tar orden i din mun, det är då som du verkligen tar till dig kunskap.  Jag blandar kunskap och improts förhållningssätt. Där du får träna på att släppa kontrollen, följa din röst och göra saker annorlunda. Du blir du mer närvarande, du lyssnar bättre, du blir mer spontan och säker. Människor gillar att möta människor. Var där med ditt hjärta, lyssna.
  • Från NU läge till ÖNSKAT läge.  Vid varje försäljning är det ett avstånd mellan nuläget och önskat läge. Ett avstånd från vad kunden har nu och vad de tror att de vill ha i framtiden, mellan vilka de är idag och vilka de vill vara i morgon, eller var de är idag och deras önskade läge. Det här avståndet representerar värdet av försäljningen. Det nuvarande tillståndet består av fem element:
    - fakta om din kund
    - deras problem
    - effekterna av dessa problem
    - grundorsakerna till problemen
    - vilken effekt dessa problem har på din kunds känslomässiga tillstånd
  • Hjälp kunden till nya perspektiv och insikter. Vad är då en insikt? En insikt är kunskap som kommer hjälpa din kund att se världen från ett nytt perspektiv. En insikt i ett säljsammanhang handlar ofta om att kunden värdesätter ett problem, en risk eller en möjlighet annorlunda efter det att insikten har presenterats. Du som säljare ska visa de eller vara det magiska tricket. Hur kan du göra det enkelt för att kunden ska få en insikt och nya perspektiv.

Jag berättar gärna mer.

Ring eller maila mig!

Telefon 0703 -760 780

Copyright 2019, Hello Monday

Hans Åkersten

Mobil 0703 760 780

hans.akersten@outlook.com